Jak zbudować minimalny żywotny produkt (MVP) i dlaczego

Startupy pojawiają się w każdej branży i zakłócają funkcjonowanie nawet najbardziej tradycyjnych sektorów. Jednak tylko jeden na dziesięć startupów udaje się przetrwać. Zdecydowana większość z nich załamuje się, ponieważ rynek... nie potrzebuje tak naprawdę ich produktów lub usług.

Jak uniknąć ryzyka zainwestowania swojego czasu i pieniędzy w budowę produktu, którego nikt tak naprawdę nie chce? Najlepszą, sprawdzoną w walce metodą jest startowanie z produktem minimalnym (Minimum Viable Product - MVP). MVP kosztuje mniej niż pełnowartościowe rozwiązanie do budowy, co pozwala na zbadanie sytuacji na rynku i uzyskanie cennych informacji zwrotnych od grupy docelowej przy niskich kosztach. Takie podejście sprawiło, że firmy takie jak Dropbox, Airbnb i Amazon dotarły aż do miejsca, w którym obecnie się znajdują.

W tym artykule przybliżymy proces rozwoju MVP, aby pokazać Ci wartość budowania jednego z nich dla Twojego przyszłego produktu, a także pokażemy, jak to zrobić, aby osiągnąć najlepsze wyniki dla Twojej firmy.

Co to jest MVP?

Minimum Viable Product to wersja Twojego produktu, która oferuje tylko minimalny zestaw podstawowych funkcji. Są to funkcje, które faktycznie rozwiązują problemy klientów lub pomagają im osiągnąć cele.

Celem stworzenia MVP jest wydanie go z prostym zakresem funkcjonalności i niczym więcej. W ten sposób możesz zweryfikować swój pomysł na produkt na rynku i uzyskać opinie klientów tak szybko, jak to możliwe. Jeśli reakcje użytkowników końcowych są obiecujące, otrzymujesz silne zielone światło, aby kontynuować pracę nad produktem i budować swoją bazę klientów.

Czy szybka analiza rynku i solidna walidacja pomysłu są dla Ciebie ważne? Wtedy rozwój MVP jest Twoim najlepszym przyjacielem.

Ponieważ MVP koncentruje się na testowaniu ważności produktu przy niskich kosztach, pozwala zespołowi wydawać mniej pieniędzy na jego rozwój i szybciej dostarczyć produkt na rynek.

7 kluczowych korzyści z budowy MVP

Oto lista siedmiu ważnych powodów, dla których warto przetestować swój nowy produkt poprzez zbudowanie MVP:

 

Polerowanie Unikalnej Propozycji Sprzedaży

Ponieważ MVP skupia się tylko na jednym pomyśle, nie może zawierać żadnych ładnych funkcji, które odwracają uwagę użytkowników od głównej oferty. Podejście do rozwoju MVP jest ściśle związane z lean startupem: budowanie produktu przy minimalnym budżecie i stałej ilości czasu w celu przetestowania go i wdrożenia nauki z testowania tak szybko, jak to możliwe (i przy jak najmniejszych kosztach).

Minimalne funkcje zmniejszają koszty rozwoju aplikacji, pozwalając na przetestowanie pomysłu na produkt przy minimalnym ryzyku.

Jednocześnie, proces budowania MVP pozwala założycielom startupów znacznie lepiej zrozumieć Unique Selling Proposition (USP) .

Walidacja rynkowa

MVP oferuje najlepsze podejście, jeśli chcesz zrozumieć, czy Twój pomysł jest odpowiedni dla Twojego rynku docelowego. Tylko dlatego, że MVP jest uproszczoną wersją Twojego produktu, nie oznacza to, że słabo reprezentuje Twoją markę.

Pozwalając użytkownikom na wypróbowanie Twojego MVP, pokażesz im, dlaczego Twój produkt jest wyjątkowy w porównaniu z innymi w tej kategorii. Dlatego właśnie MVP jest tak krytyczny dla walidacji pomysłu biznesowego na rynku z prawdziwymi klientami. Poprzez interakcję z Twoim MVP, użytkownicy przekażą Ci wiele cennych informacji zwrotnych, które z kolei pozwolą na zbudowanie lepszego produktu i osiągnięcie lepszego dopasowania produktu do rynku.

Docelowe badania rynku

Im szybciej Twój produkt dotrze do użytkowników końcowych, tym szybciej zbierzesz i przeanalizujesz ich cenne opinie. Dzięki temu znajdziesz się w korzystnej sytuacji ze względu na dogłębne zrozumienie obecnej sytuacji na rynku.

A jeśli Twój MVP nie znajdzie swoich klientów, będziesz miał czas i pieniądze na ponowne przemyślenie swoich funkcji i zmianę ogólnej koncepcji.

To jest wielka zaleta MVP - Twoja baza kodowa jest stosunkowo niewielka, a wprowadzenie zmian nie będzie generować ogromnych kosztów.

Z drugiej strony, jeśli widzisz, że ludzie angażują się w Twój projekt, możesz pewnie rozwijać inne funkcje, wiedząc, że będą one przydatne dla użytkowników.

W najgorszym przypadku, zawsze możesz zatrzymać swój projekt, aby zmniejszyć straty i cieszyć się, że nie wydałeś dużo więcej pieniędzy na budowę pełnowartościowego produktu tylko po to, aby przekonać się, że nikt go naprawdę nie potrzebuje.

Efektywność kosztowa

Zbudowanie bogatej w funkcje aplikacji wymaga lat ciężkiej pracy dla pełnego zespołu programistów. W zależności od ilości i złożoności funkcji, jej cena może znacząco wzrosnąć.

Proces budowania MVP jest znacznie prostszy i bardziej opłacalny dzięki stopniowemu, iteracyjnemu podejściu do rozwoju. Co więcej, gdy Twoja aplikacja zacznie generować przychody, możesz ją łatwo reinwestować w rozwój dodatkowych funkcji i zachować szczupłość rozwoju produktu.

Rozpoczęcie pracy z MVP wprowadza Twój projekt na ścieżkę efektywności kosztowej na wiele lat od momentu jego rozpoczęcia.

Przyciąganie inwestorów

Jeśli chcesz zbudować swój startup z zewnętrznej inwestycji od VC lub aniołów inwestorów, musisz znaleźć sposób na przyciągnięcie ich do swojego projektu. MVP to Twój najlepszy zakład.

Jeśli podejdziesz do inwestorów z działającym produktem - nawet jeśli jest to uproszczony MVP - Twoje szanse na pozyskanie środków są większe, zwłaszcza jeśli przetestujesz swojego MVP prawidłowo na rynku i masz pierwszych wczesnych nabywców na pokładzie.

Inwestorzy mogą obawiać się projektów, które na papierze wyglądają idealnie, ale nie wnoszą już żadnej wartości dodanej do tabeli. Dlatego podejście do inwestorów z gotowym MVP, który został przetestowany i zatwierdzony na rynku, wzbudzi większe zaufanie.

Łatwiejsze testowanie

Kolejną kluczową zaletą produktu o minimalnej żywotności jest to, że pozwala on na znacznie szybsze i łatwiejsze przetestowanie całej koncepcji Twojego projektu.

Weź to pod uwagę: Jeśli uruchomisz swoją aplikację z dużą ilością różnych funkcji, w przyszłości będzie o wiele trudniej dostosować ją do konkretnych odbiorców. Być może będziesz musiał zabić bezużyteczne funkcje, w które już zainwestowałeś.

Kiedy budujesz MVP, rozwijasz niewielką liczbę funkcji, a następnie sprawdzasz, czy odpowiadają one potrzebom i preferencjom Twoich użytkowników. Następnie możesz je ulepszyć, usunąć lub rozwinąć nowe funkcje na podstawie zebranych informacji zwrotnych.

Budowanie relacji z klientami na wczesnym etapie

Podczas gdy opinie użytkowników są bardzo cenne i pomagają zmodyfikować produkt tak, aby lepiej odzwierciedlał priorytety użytkowników, istnieje jeszcze jedna korzyść, która wynika z budowy MVP. Jest to wartość tworzenia relacji z bazą klientów od samego początku.

MVP może być skierowany do początkujących użytkowników, którzy udzielą Ci informacji zwrotnej i powiedzą, jakie inne cechy powinien posiadać Twój produkt. Kiedy zobaczą, że słuchasz ich opinii, są bardziej skłonni używać Twojego produktu - a następnie polecać go innym, stając się Twoimi ewangelistami. W ten sposób możesz zacząć budować solidną bazę klientów na wczesnym etapie procesu.

Jak krok po kroku zbudować MVP

Aby zbudować odpowiedni produkt o minimalnej żywotności, należy wykonać siedem podstawowych kroków:

Krok 1: Zbadanie rynku

Badania rynkowe są pierwszym krytycznym etapem rozwoju MVP. Koncentruje się ono na określeniu, w jaki sposób Państwa produkt może wyróżnić się na istniejącym rynku i w odpowiedni sposób zaspokoić potrzeby docelowych klientów. Możesz podejść do tego etapu na różne sposoby, ale upewnij się, że stosujesz sprawdzone metody weryfikacji, takie jak kwestionariusze ankietowe, które pomogą Ci lepiej zrozumieć rynek.

Naturalnie, jest prawdopodobne, że to co oferujesz już istnieje na rynku. Dlatego tak ważne jest, abyś zbadał swoją konkurencję i zrozumiał, z czym dokładnie konkurujesz i jak sprawić, aby Twój pomysł był bardziej wyjątkowy.

Krok 2: Znajdź swoją niszę

  • Jaki problem rozwiązuje twój produkt?
  • Kto skorzystałby na użyciu twojego produktu?
  • Dlaczego zwróciliby się do Ciebie, a nie do Twojej konkurencji?

To tylko kilka z kluczowych pytań, które musisz sobie zadać na tym etapie. To tutaj skupiasz się na tworzeniu wartości dla swojej bazy klientów i sformalizowaniu swojej unikalnej oferty sprzedaży. Nie zapominaj, że zaspokojenie potrzeb i preferencji klientów jest najlepszym sposobem na utrzymanie rozwoju Twojego produktu na właściwym torze.

Krok 3: Zdefiniuj przepływ użytkowników

Podczas tego kroku wejdziesz w buty swojego klienta. Weź pod uwagę wszystkie etapy, przez które musi przejść klient, aby rozwiązać swój problem używając Twojego produktu. Definiując ten proces, możesz go uprościć i dodać do niego więcej wartości.

Na przykład, zacznij od zidentyfikowania wszystkich punktów bólu, problemów lub niedogodności, które napotyka użytkownik w drodze do zakupu i zapisz je. Następnie porównaj bóle i zyski, aby wygenerować kluczowe funkcje dla Twojej aplikacji. Zdefiniuj przepływ użytkowników, aby upewnić się, że Twój produkt pomaga użytkownikom rozwiązywać ich problemy tak efektywnie, jak to możliwe (lub przynajmniej bardziej efektywnie niż konkurencja!).

Krok 4: Lista funkcji produktu

W tym momencie wymieniasz wszystkie funkcje, które masz na myśli dla swojego produktu. Przejrzyj każdą cechę pojedynczo i skoncentruj się na ustaleniu jej przeznaczenia i celów.

Burza mózgów i zbieraj pomysły, aby uzyskać jak najwięcej funkcji.

Nie martw się, w tym momencie nie musisz ograniczać liczby pomysłów lub funkcji. Zidentyfikuj wszystkie możliwe opcje ukończenia każdego działania wewnątrz Twojego produktu.

Krok 5: Ustalenie priorytetów dla funkcji

Teraz, gdy masz już pełną listę cech produktu, musisz podzielić je na trzy kategorie:

  • podstawowe cechy Twojego produktu,
  • powinny mieć cechy,
  • ładne cechy.

Weź pod uwagę doświadczenia i pragnienia klientów.

Podstawowe cechy to te, które staną się częścią MVP. Po uruchomieniu MVP możesz wprowadzić funkcje, które powinny być i ładne dla klienta.

Upewnij się, że stale zadajesz sobie pytania, takie jak:

  • Jak dużą wartość ta funkcja wnosi do klienta?
  • Jak ważna jest ta funkcja dla procesu?
  • Jak często klient będzie korzystał w przyszłości z tej funkcji?

Krok 6: Rozwijaj swojego MVP

Po nadaniu priorytetu wszystkim Twoim funkcjom, zespół programistów może postępować zgodnie z Twoimi instrukcjami i stworzyć MVP. Zauważ, że MVP nie jest substandardową wersją produktu końcowego. MVP powinien być wystarczający, aby zaspokoić potrzeby klienta i dokładnie przedstawić ideę produktu. Upewnij się, że jest on angażujący, łatwy w użyciu i dostępny dla użytkowników.

Krok 7: Przetestuj swojego MVP

Po zakończeniu fazy rozwoju, nadszedł czas na rozpoczęcie procesu testowania.

Pierwsza faza testów ma miejsce przed wydaniem MVP. Nazywa się on testami akceptacyjnymi i jest przeprowadzany przez specjalistę ds. zapewnienia jakości. Głównym celem jest tu poprawa jakości Twojego MVP zanim wypuścisz go na rynek.

Po wdrożeniu MVP, możesz przeprowadzić wiele rodzajów testów, które dzielą się na dwie podstawowe kategorie:

  • testywewnętrzne - testy przeprowadzane przez ograniczoną liczbę osób, które powinny obejmować zespoły testowe i inżynierów QA,
  • testy zewnętrzne - testy przeprowadzane przez rzeczywistych użytkowników w rzeczywistym środowisku.

W końcowej fazie testów produkt jest zawsze dopuszczany do użytku przez użytkowników zewnętrznych. Ta metoda testowania daje możliwość szybkiego uzyskania opinii użytkowników i rozwiązania początkowych problemów w celu obniżenia kosztów rozwoju produktu.

Wniosek

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Państwu zrozumieć wartość budowania MVP i rolę, jaką odgrywa we wprowadzaniu na rynek udanych produktów cyfrowych.

Jeśli masz pomysł na aplikację, skontaktuj się z nami. Wiemy, jak ustalić priorytety i zbudować MVP, który dostarczy wartość przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów rozwoju na niskim poziomie. Nasi konsultanci dostarczyli wielu MVP w projektach realizowanych dla firm działających w różnych sektorach. Poniżej znajduje się nasze studium przypadku z sektora digital health.

Studium przypadku MVP - Medtransfer

Niedawno nawiązaliśmy współpracę z Innocentą Dźwierzyńską, założycielką firmy Mednavi, w celu stworzenia kolejnego rewolucyjnego rozwiązania w zakresie cyfrowej opieki zdrowotnej. Aplikacja Medtransfer jest platformą umożliwiającą pacjentom przeglądanie i przekazywanie dokumentacji medycznej (m.in. wyników MRI, koronarografii czy ultrasonografii). Lekarze mogą korzystać z platformy w celu łatwego dostępu i analizy obrazów, zapewniając swoim pacjentom szybszą diagnozę.

Głównym wyzwaniem przy budowie MVP Medtransfer było znalezienie rozwiązania umożliwiającego szybkie i bezpieczne przesyłanie dużych plików. Nasz zespół skoncentrował się również na zapewnieniu doskonałej obsługi i zaprojektowaniu przyjaznej, intuicyjnej platformy.

23 września 2020