Kanał mobilny w procesie sprzedaży

Udział kanału mobilnego w procesie sprzedaży jest coraz większy.

Zrealizowane przez firmę SW Research, na zlecenie Leroy Merlin, badanie Zakupy w 2025 roku, przyniosło ciekawe wyniki. 40% ankietowanych konsumentów na pytanie o to, w jaki sposób będą robić zakupy w 2025 roku, odpowiedziało, że będzie korzystać z urządzeń i aplikacji mobilnych. 30% wskazało natomiast, że za 10 lat będą korzystać ze sklepów stacjonarnych. Zakup produktu w sklepie stacjonarnym ankietowani motywowali przede wszystkich chęcią obejrzenia produktu na żywo (63%) oraz chęcią skorzystania z ofert promocyjnych w miejscu zakupu (34%). Wśród innych powodów, respondenci wymieniali: chęć zasięgnięcia opinii sprzedawcy (23%) oraz zamiar porównania produktów (22%).

32,2% ankietowanych uważa, że w przyszłości nie będzie odwiedzać sklepów stacjonarnych, a jedynie wyszukiwać i kupować produkty za pomocą sieci internet. Kupować w punktach stacjonarnych, bez uprzedniego wyszukiwania produktów w internecie będzie natomiast 17,7% pytanych.

Pozostali respondenci zakładają, że będą korzystać z „mieszanego” modelu, według którego będą robić zakupy. Działania zgodne ze schematem ROTOPO (Research Online, Test Offline, Purchase Online) polegającym na wyszukiwaniu towarów online, sprawdzaniu w sklepie stacjonarnym i kupowaniu w sieci przewiduje 17,2% badanych. Tylko nieco więcej, bo 17,5% z nich, przewiduje zakupy zgodne ze schematem ROPO  (Research Online, Purchase Offline) – a więc wyszukiwanie w sieci a zakup bezpośredni, w tradycyjnym sklepie.

Natomiast, do systemu nazywanego showroomingiem polegającego na sprawdzeniu produktów w sklepach stacjonarnych,  a następnie kupnie online, skłania się 15% ankietowanych.

Respondenci przewidują, że kontakt ze sklepem i jego pracownikami będzie wielokanałowy, tzn. zarówno z wykorzystaniem metod internetowych, jak i poprzez osobisty kontakt z pracownikami w sklepach stacjonarnych.

42,3% pytanych o sposób komunikacji ze sklepem w celu dopytania o ofertę lub zgłoszenie reklamacji uważa, że podstawowym sposobem będzie kontakt online, np. za pomocą komunikatorów internetowych. Kontakt przez aplikacje na smartfony przewiduje 36,3% respondentów, kontakt osobisty – 33,9%, a mailowy – 30,6%. Wśród odpowiedzi pojawił się również kontakt telefoniczny (22,6%) oraz poprzez media społecznościowe – 18,3%.

15 grudnia 2017