Big Data w E-commerce: Kluczowe trendy i przewodnik po rozpoczęciu działalności

Według IDC, cyfrowy wszechświat danych wzrośnie o 61% i do 2025 r. na całym świecie osiągnie miażdżący poziom 175 zetabajtów. Nie da się zaprzeczyć, że duża część cyfrowego świata należy do e-commerce, który wykorzystuje aktywność klientów w mediach społecznościowych, historię przeglądarek internetowych, geolokalizację i dane o porzuconych koszykach na zakupy online.

Większość firm zajmujących się e-handlem jest dziś w stanie zbierać i przetwarzać dane na dużą skalę. Wiele z nich wykorzystuje do tego celu analizę danych:

  • zrozumienie zachowań zakupowych swoich klientów,
  • podążać za zmieniającymi się trendami rynkowymi,
  • uzyskać wgląd, który pozwoli im stać się bardziej proaktywnymi,
  • dostarczać klientom bardziej spersonalizowanych doświadczeń.

Oczekuje się, że w latach 2019-2028 globalna ilość dużych danych w branży e-commerce wzrośnie o 13,27% w stosunku do CAGR.

Ale czym dokładnie jest Big Data? Jak firmy z branży e-commerce mogą uchwycić ten potężny trend technologiczny na swoją korzyść? W tym artykule przyjrzymy się bliżej kluczowym trendom w wykorzystywaniu technologii Big Data przez firmy z branży e-commerce i zaproponujemy kilka wskazówek, które pomogą Ci rozpocząć działalność w tej zmieniającej się dziedzinie.

Czym jest Big Data i dlaczego jest warta Twojej uwagi?

Big Data jest jednym z haseł we współczesnym świecie IT, do tego stopnia, że jego znaczenie może nie być tak jasne dla wszystkich. W swojej istocie, Big Data odnosi się do bardzo dużych zbiorów danych, które mogą być analizowane w celu ujawnienia wzorców i trendów w złożonych obszarach, takich jak zachowania klientów.

Obecnie ludzie wytwarzają około 1,7 MB nowych informacji co sekundę. Technologie Big Data są niezbędnym narzędziem dla firm we wszystkich branżach, ale przynoszą one szczególną korzyść firmom z branży e-commerce. Oto dlaczego.

Big Data w e-commerce - przegląd

Jedną z najtrudniejszych rzeczy w prowadzeniu biznesu e-commerce jest sama jego nieprzewidywalność. Ponieważ technologie i zachowania ludzkie stale się zmieniają, właściciele firm muszą być gotowi do adaptacji. Co więcej, konkurencja w tej dziedzinie jest bardzo duża, a właściciele firm borykają się z poważnymi problemami, takimi jak porzucanie koszyka i niska lojalność klientów. Konkurują oni również z takimi gigantami jak Amazonka.

Dlatego też firmy z sektora e-commerce zawsze poszukują nowych sposobów na utrzymanie klientów i zwiększenie zadowolenia użytkowników. Rozwiązanie to jest w zasięgu ich ręki: Big Data.

Zauważmy, ż e w sektorze e-handlu firmy mają du ż ą przewagę nad tradycyjnymi detalistami, którzy prowadzą sklepy cegiełkowe: platformy e-handlu są zwinne i łatwo się przystosowują. Sklepy te nie są ograniczone do konkretnej lokalizacji i mogą potencjalnie dotrzeć do rynku globalnego. Jednak najważniejszą wartością jest dostęp do danych, których detaliści nie mogliby nigdy uzyskać.

Rozwój handlu elektronicznego opartego na danych jest kluczowym kierunkiem rozwoju, który zapewnia detalistom handlu elektronicznego przewagę konkurencyjną, jakiej potrzebują obecnie.

Wraz ze wzrostem skali działalności przedsiębiorstwa gromadzą również coraz większą ilość danych. Muszą zainteresować się danymi i ich przetwarzaniem; jest to po prostu nieuniknione. Dlatego też firma zajmująca się handlem elektronicznym opartym na danych powinna regularnie dokonywać pomiarów i ulepszać swoje działania:

  • analizy shopper'a,
  • personalizacja obsługi klienta,
  • doświadczenie klienta,
  • bezpieczeństwo przetwarzania płatności online,
  • ukierunkowana reklama.

Korzyści płynące z Big Data dla e-commerce

Niektóre z kluczowych korzyści płynących z wykorzystania technologii Big Data obejmują podejmowanie lepszych decyzji strategicznych, poprawę procesów kontroli operacyjnej, lepsze zrozumienie klientów i znaczne obniżenie kosztów.

Ale te korzyści to tylko wierzchołek góry lodowej. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowy opis wszystkich korzyści, z których może skorzystać firma e-commerce, gdy z powodzeniem zanurzy się w Big Data.

Lepsze wrażenia z zakupów

Firmy handlu elektronicznego mogą korzystać z ogromnych ilości danych, które mogą zasilać narzędzia analityki prognostycznej do przewidywania, jak klienci będą zachowywać się w przyszłości na podstawie ich obecnych wzorców zachowań. To z kolei pomaga sprzedawcom detalicznym poprawić ich doświadczenia zakupowe.

Na przykład, strony internetowe sprzedawców detalicznych mogą dokonywać pomiarów:

  • liczbę kliknięć na stronie,
  • średnia liczba produktów dodawanych przez klientów do koszyka przed wymeldowaniem,
  • średni czas pomiędzy wizytą na stronie głównej a dokonaniem zakupu.

Jeśli klienci zapiszą się do interesujących ich programów abonamentowych, można je dalej analizować:

  • dane demograficzne,
  • Wiek,
  • Preferencje,
  • informacje socjoekonomiczne.

Rozwiązania analityczne oparte o Big Data pomagają firmom z branży e-commerce:

  • budować nowe strategie zapobiegania porzucaniu koszyka,
  • skrócenie czasu na zakup,
  • adresować do nowych segmentów klientów,
  • przewidzieć zapotrzebowanie na zapasy, które zmienia się wraz z sezonowością.

Na przykład, największy na świecie dostawca komputerów PC, firma Lenovo, zastosowała analizę prognostyczną w czasie rzeczywistym, aby zwiększyć zadowolenie klientów i osiągnęła 11% wzrost przychodów na jednostkę detaliczną.

To, co sprawia, że detaliści handlu elektronicznego wyróżniają się na tle konkurencji, to zapewnienie doskonałej obsługi klienta. Prowadzi to również do zwiększenia lojalności klientów, co jest bardzo ważną wartością w świecie online.

Optymalizacja cen

Dla przedsiębiorstw prowadzących handel elektroniczny marże detaliczne są tym, co decyduje o ich przychodach. Jeśli jednak ich ceny są zbyt wysokie, klienci są mniej skłonni do zakupów od nich.

Dlatego właśnie optymalizacja cen jest tak ważna dla handlu elektronicznego. Klienci mogą po prostu wyszukać produkt w Google i dowiedzieć się, po jakiej cenie oferują go inni detaliści e-commerce. Rozwiązania oparte na Big Data mogą pomóc właścicielom firm e-commerce w rozwiązaniu tego problemu poprzez zbieranie i porównywanie cen różnych towarów z całego Internetu.

Menedżerowie mogą następnie dostosować ceny do cen konkurentów, a także innych danych, takich jak popularność produktów lub średnia liczba sprzedaży. Co ważniejsze, Big Data pozwala im to robić w czasie rzeczywistym i natychmiast dopasowywać się do zmieniającego się popytu i podaży lub trendów konsumenckich.

Większe bezpieczeństwo płatności online

Aby mieć pozytywne doświadczenia z zakupami, klienci muszą wiedzieć, że ich sprzedawca internetowy jest godny zaufania, a dane dotyczące płatności są bezpieczne.

Analiza dużych danych pomaga rozpoznać podejrzane zachowania związane z wydatkami i zapobiec oszustwom zanim do nich dojdzie.

Ponadto, takie narzędzia pozwalają na ustawienie alarmów dla różnych oszustw - na przykład serii różnych zakupów na tej samej karcie kredytowej z krótkim czasem lub wielu metod płatności pochodzących z tego samego adresu IP.

Strony e-commerce oferują obecnie kilka metod płatności na jednej scentralizowanej platformie. Tutaj również Big Data może pomóc. Na przykład, sprzedawcy detaliczni mogą skorzystać z analizy Big Data, aby dowiedzieć się, które metody płatności są preferowane przez ich klientów i zmierzyć skuteczność nowych opcji płatności, takich jak i płatności ratalnych.

Płatności są częścią procesu kasowego, więc poprzez zapewnienie klientom szerokiego wachlarza opcji do wyboru, firmy mogą zmniejszyć szanse na porzucenie koszyka.

Personalizacja obsługi klienta

Big Data może pomóc firmom w zapewnieniu bardziej spersonalizowanych zakupów. Ma to ogromny wpływ na decyzje zakupowe i lojalność. W ostatnim badaniu 86% klientów stwierdziło, że personalizacja odgrywa ważną rolę w ich decyzjach zakupowych.

Szczególnie dotyczy to osób, które są zainteresowane zakupami online i zakładają, że marki już zbierają informacje na ich temat, więc oczekują, że otrzymają spersonalizowane rekomendacje.

Korzystając z narzędzi analitycznych Big Data, firmy mogą zbudować 360° widok na klienta, który pozwala na segmentację klientów na podstawie różnych czynników.

Mając te informacje pod ręką, firmy mogą wysyłać zindywidualizowane rabaty i promocje, stosować różne strategie marketingowe dla różnych klientów oraz wprowadzać na rynek produkty, które są istotne dla danego segmentu. A dzięki wykorzystaniu wyszukiwarki Big Data, sprzedawcy detaliczni mogą dostarczać jeszcze bardziej spersonalizowane rekomendacje.

Prognozowanie popytu

Aby osiągnąć optymalny obrót towarami i zwiększyć ich przychody, firmy zajmujące się handlem elektronicznym muszą zbudować zdolność do dokładnej analizy aktualnego zapotrzebowania na artykuły. Im dłużej dany artykuł pozostaje w magazynie, tym więcej płacisz za jego przechowywanie. Dlatego tak ważna jest optymalizacja tych wydatków - w przeciwnym razie Twój biznes e-commerce będzie borykał się z problemami finansowymi.

Narzędzia Big Data mogą szczegółowo prognozować zapotrzebowanie na grupy artykułów lub na poszczególne produkty. Takie rozwiązania pomagają określić, które artykuły mają być przechowywane w którym z Twoich magazynów i oferują przybliżoną liczbę sprzedaży na artykuł. W ten sposób mogą Państwo lepiej przygotować się do zaspokojenia popytu klientów w danej lokalizacji.

Generowanie większej sprzedaży

Kolejną zaletą Big Data jest to, że pozwala sprzedawcom detalicznym na dostosowanie swoich rekomendacji i kuponów promocyjnych do życzeń klientów w czasie rzeczywistym.

Big Data, który skupia się na konsumentach, może pomóc firmom e-commerce w prowadzeniu bardziej precyzyjnych kampanii marketingowych i przypominać ludziom, że nadal mają coś w koszyku.

Jak firmy e-commerce wykorzystują Big Data do zwiększenia sprzedaży? Domino's Pizza jest tu doskonałym przykładem. Domino's Pizza uruchomiło program zamówień AnyWare, który pozwala klientom na zakup pizzy za pomocą smartfonów, samochodów, telewizorów, a nawet mediów społecznościowych. Ułatwienie i wygoda sprzedaży sprawiły, że sprzedaż stała się prawdziwą różnicą dla klientów firmy. Jednak łączenie danych z różnych kanałów sprzedaży w czasie rzeczywistym nie byłoby możliwe bez technologii Big Data.

Dzięki zastosowaniu platformy Big Data, Domino zintegrowało dane z 5000 nieuporządkowanych i ustrukturyzowanych źródeł. Łącząc te dane z globalną działalnością, firma może gromadzić, oczyszczać i przetwarzać dane z każdego systemu punktowego i centrum zaopatrzenia. Pomaga to firmie Domino w utrzymaniu wysokiego poziomu usług i wcześniejszym przygotowaniu się na ewentualne zmiany, a jednocześnie zapewnia doskonały serwis.

Lepsza obsługa klienta

Zadowolenie klienta jest kluczem do budowania lojalności i zatrzymania. Nawet jeśli oferujesz najbardziej konkurencyjne ceny i produkty, nadal potrzebujesz wyjątkowej obsługi klienta, aby wygrać na scenie e-commerce.

Pozyskanie nowego klienta jest o wiele bardziej kosztowne niż utrzymanie zadowolonego klienta już istniejącego. Co więcej, lojalni klienci wydają nawet do 67% więcej niż nowi klienci.

Detaliści e-commerce, którzy koncentrują się na zapewnieniu jak najlepszej obsługi klienta, mogą zwiększyć swoje szanse na pozyskanie klientów i utrzymać swój obecny strumień przychodów. Utrzymanie zadowolonych klientów powinno być priorytetem dla każdej firmy z branży e-commerce.

Jak Big Data może tu pomóc?

Rozwiązania Big Data mogą ujawnić problemy w zakresie satysfakcji klientów na różnych poziomach, od dostarczenia produktu do postrzegania marki (np. poprzez analizę mediów społecznościowych). Analizy Big Data mogą określić dokładny moment, w którym zmienia się postrzeganie klienta lub satysfakcja. Gdy firmy zidentyfikują obszary, które wymagają poprawy, znacznie łatwiej jest podnieść jakość obsługi klienta.

Big Data analytics i e-commerce - jak zacząć?

Big Data będzie miała ogromny wpływ na branżę e-commerce, a jej popularność prawdopodobnie utrzyma się w tym samym duchu. Eksperci przewidują, że 95% zakupów będzie dokonywanych za pośrednictwem e-commerce 2040.

Aby przygotować się na tak duży popyt, sprzedawcy internetowi muszą wdrożyć analizę Big Data w celu ulepszenia obsługi klienta i lepszego informowania go o swojej bazie klientów.

Aby wykorzystać siłę Big Data, firmy muszą dokonać inwestycji w platformy analityczne Big Data oparte na chmurze. Takie narzędzia oparte na chmurze mogą przechowywać, przekształcać i analizować dane szybko i efektywnie.

Oto kilka wskazówek dla firm z branży e-commerce, które chcą wdrożyć platformę analityczną Big Data i wykorzystać bogate zbiory danych do swoich działań.

  • Big Data nie jest magiczną kulacją - nierealistyczne oczekiwania wobec danych sprawią, że dopiero potem poczujesz się rozczarowany. Big Data to tylko narzędzie, a to jak jest wykorzystywane określa, jak skuteczne lub nieskuteczne będzie Twoje doświadczenie.
  • Zrozumieniepodstaw Big Data - dzięki temu będziesz mógł zadać odpowiednie pytania i zatrudnić najlepszych pracowników do swojego projektu analitycznego Big Data.
  • Zrozumienieproblemu bezpieczeństwa - narzędzia Big Data gromadzą wiele danych o każdym pojedynczym kliencie, który odwiedza Państwa stronę. Jest to wiele poufnych informacji. Jeśli Państwa bezpieczeństwo zostanie naruszone, mogą Państwo stracić swoją reputację. Dlatego też, zanim przejdziesz na technologię danych, upewnij się, że zatrudniłeś eksperta ds. bezpieczeństwa cybernetycznego, który zapewni prywatność i bezpieczeństwo wszystkich Twoich danych.
  • Brak analizy stanie się większym problemem - Big Data polega na gromadzeniu informacji, ale aby je wykorzystać, system powinien być w stanie je również przetwarzać. Wysokiej jakości rozwiązania Big Data mogą to zrobić, a następnie w prosty sposób wizualizować spostrzeżenia. W ten sposób można uczynić te cenne informacje użytecznymi dla wszystkich, od menedżerów po pracowników działu obsługi klienta.
  • Zainwestujw odpowiedni sprzęt - nawet jeśli zdecydowałeś się na wdrożenie platformy Big Data opartej na chmurze, sprzętowe i programowe części Twojego systemu są nadal ważnymi elementami mieszanki. Dlatego warto zwracać na nie uwagę i nigdy nie lekceważyć znaczenia Twojego sprzętu.

Wniosek

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże wszystkim firmom z branży e-commerce zrealizować potencjał, jaki Big Data kryje w sobie dla ich działalności.

11 września 2020