E-mail i jego rola w komunikacji z klientem

Choć mija czas i możemy korzystać także z innych sposobów nawiązywania relacji, to właśnie komunikacja e-mail nadal cieszy się opinią najskuteczniejszej i najpopularniejszej w kontaktach z klientami. Kanał ten jest nadal wykorzystywany przez ponad osiemdziesiąt procent marketerów, ponad czterdzieści procent z nich uważa przy tym, że jest to kanał, który można uznać za najskuteczniejszy. Raport Business Insider uświadamia nam jednak, że firmy nadal nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie otwiera przed nimi e-mail. Co więcej, aż 17 procent sprzedawców wcale nie korzysta z danych na temat swoich klientów po to, aby personalizować e-maile.

Zalety e-mail marketingu

To samo badanie potwierdza, że kampanie z wykorzystaniem poczty elektronicznej są najczęściej prowadzone po to, aby zwiększyć ilość zakupów w sieci. Co ważne, ponad sześćdziesiąt procent ankietowanych wykorzystujących e-mail w tym celu jest zadowolonych z jego skuteczności. 65 procent pytanych dąży zresztą do tego, aby kampanie e-mail były coraz skuteczniejsze. Ponad połowa może przy tym pochwalić się tym, że ich działania przynoszą sukces.

Oczywiście, wzrost sprzedaży online to nie jedyny cel, jaki przyświeca firmom wysyłającym e-maile. Warto więc wspomnieć o kampaniach e-mail prowadzonych w celu pozyskiwania nowych klientów, utrzymywania ich przy sobie oraz zwiększania przychodów. E-maile mają też zachęcać do zakup w trybie offline, a więc w ich bardziej klasycznej formie. Oczywiście, nie zawsze są to cele możliwe do osiągnięcia, winę za taki stan rzeczy ponoszą jednak najczęściej same firmy zapominające, że komunikacja za pośrednictwem e-mail musi być dopasowana do klienta.

Zalety e-mail marketingu

O tym, jak duża jest skala wspomnianego problemu najlepiej może świadczyć to, że tylko jeden na dwudziestu ankietowanych jest przekonany o tym, że wszystkie otrzymane przez niego maile o charakterze sprzedażowym są do niego dopasowane, a także interesujące i wysłane w odpowiednim czasie. Co gorsza, co czwarty uważa, że takich maili nie otrzymuje niemal nigdy.

Marketerzy są jednak przekonani o tym, że indywidualizacja i automatyzacja komunikacji e-mail to jej przyszłość. Ponad połowa myśli zresztą o konkretnych działaniach personalizujących wiadomości.

4 grudnia 2017